8 млн. лв. са платили партиите за предизборната кампания през октомври

15:58, 16 дек 22 / Политика 25 1254 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Партиите, участвали в парламентарните избори през октомври, са похарчили общо 8 060 866 лв. за предизборната кампания. И в тази кампания средствата за медийно отразяване заемат най-голям дял от общите разходи – 72.7% или 5 866 081 лв. В тази сума са включени и средствата от медийни пакети, които възлизат на 714 740 лв. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда, който следи разходването на средства в предизборната кампания

Второто разходно перо за партиите и коалициите се явяват масовите прояви и агитационните материали. За тях са похарчени 1 030 421 лв. (12.8% от всички разходи). Изглежда, че партиите не са залагали на пряк контакт с техните избиратели, а са разчитали в огромна степен на еднопосочна комуникация чрез медийна реклама в контролирана от тях среда и с предварително избрана визия.  

Традиционно пренебрежителни по размер са разходите за възнаграждения (15 017 лв. или едва 0.19%) и консултантски и социологически услуги (6 600 лв. или само 0.08%) по време на кампании. Само две формации – „БСП за България“ и „Продължаваме Промяната“ са заплатили труд на ангажираните с кампаниите им. Явно участниците в изборите продължават да организират агитационните си дейности по места с доброволни усилия на симпатизанти и партийни функционери. 

Най-много разходи в кампанията е направила коалицията „Продължаваме Промяната“ – над 2,6 млн. лв. Тя е следвана от „Демократична България“ с над 1,2 млн. лв. и „Възраждане“ с близо 772 хил. лв.  След тях се нареждат БСП с 601 хил. лв. и ГЕРБ с почти 590 хил. лв. И петте формации са отделили основната част от разполагаемите си средства за политическа реклама в медиите. Все пак прави впечатление, че от ГЕРБ са заделили най-много ресурси именно в това перо. В сравнителен план „Възраждане“ са разпределили по-равномерно сумите като са харчили средства за наем и транспорт и масови прояви. 

Онлайн медиите са най-предпочитания канал за комуникация

В кампанията за изборите на 2-ри октомври 2022 г. средствата за медии са насочени основно към онлайн платформи (2 240 131 лв. или 39%) и частни телевизии (2 016 338 лв. 35%). Най-малко пък са разходите за БНР – 82 224 лв. (1.3%) и частни радиостанции – 276 675 лв. (4.8%). 

За поредна кампания онлайн медиите са най-предпочитан канал за комуникация – по всяка вероятност именно в тази категория партиите отчитат и разходите си за реклама в социалните мрежи. През октомври обаче политическите формации са завърнали интереса си и към разпространение на посланията си в частни телевизии. Прави впечатление също, че за печатни медии са отделени близо 528 000 лв., което е значително повече спрямо предходните 2 кампании – от ноември и юли 2021 г. В тази кампания за реклама във вестниците най-много са вложили от „Продължаваме Промяната“ и ГЕРБ- съответно 196 359 лв. и 154 173 лв.

Медийната цена на един глас

Както вече отбелязахме, медийните разходи в кампаниите у нас представляват основно перо от похарчените средства. Това прави информацията за медийната цена на глас още по-любопитна.

Най-„скъпи” са били гласовете на избирателите на БНО, Правото и Български национален съюз – НД. И трите са формирали 100% от медийните си разходи чрез медийни пакети. Същите са участвали и в кампании през миналата година, в които са успели да получат между 79 965 лв. и 119 909 лв. държавна подкрепа за медийните си изяви. 

Остават проблемите в отчетната форма за приходите и разходите на партиите по време на предизборни кампании. Всички отчети и придружаващите ги документи се публикуват в pdf формат. Това силно затруднява машинната обработка и вторичния анализ на данните от тях. Също така форматът на отчетите не позволява да се оцени делът на средствата, вложени в реклама в социалните мрежи. А те придобиват все по-голямо значение в кампаниите у нас. 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама