Джамбазки пита ЕК ще финансира ли второ пристанище във Варна

11:31, 19 апр 21 / Политика 25 2703 Шрифт:
Цветилена Симеонова Редактор: Цветилена Симеонова

В редица документи на ЕС се подчертава, че 40% от БВП на Съюза се формира от морските региони. Затова е от изключително значение въпросът за национална доктрина за това как ще се развива България и дали ще можем да разчитаме на Европа, която да постави като приоритет развитието на пристанищата ни в транспортния сектор. Пристанище Варна има реалните възможности да се превърне в „черноморската врата” на ЕС. Това обаче минава през сериозни промени, които да отговорят на транспортните нужди в ЕС. В момента основното европейско пристанище в Черно море, което обслужва цялостния морски поток от контейнерни единици от Азия към Европа, е пристанище Констанца. Това написа във Facebook евродепутатът от групата на Европейските консерватори и реформисти Ангел Джамбазки.

Скандалната поправка за Северна Македония падна в ЕП

„Свързаността между Европейския съюз и Азия безспорно е от стратегическо значение за ЕС. За нас категорично е икономически изгодно и полезно да поддържаме транспортни, търговски и социални връзки с партньорите ни в Югоизточна Азия, един от най-бързо проспериращите икономически региони в света. Пристанище Варна всеки ден губи товари в полза на пристанище Констанца, а град Варна и Североизточна България губят огромни преки чуждестранни инвестиции и, което е най-лошото, губят дългосрочно икономическото си бъдеще. Много наблюдатели твърдят, че постепенно Варна става руско предмостие към ЕС. Това е изключително опасно и превръща пристанището в стратегически важно за ЕС и от гледна точка на сигурността. Затова проектите за развитие в ЕС на подобни обекти, сред които е и пристанище Варна, трябва да бъдат по-широкообхватни и да не се разчита само но пристанището в Констанца“, посочи той.

„Ежегодно повече от 55 милиона контейнери (TEU) се обработват от пристанищата в Европа, като 70% от контейнерните товари, влизащи на континента, идват от Далечния Изток. 5,5 млн. контейнери (TEU) са предназначени за Централна и Източна Европа, но отиват към пристанища в Северозападна Европа. Общия оборот на товарите от Китай към Европа надхвърля 321 млрд. долара всяка година и се покачва постоянно. Натискът за запазване на околната среда в Европа ще доведе до увеличаване на разходите на сухопътния транспорт на континента. Затова е важно да се стимулира развитието на морския транспорт в Черно море“, смята евродепутатът.

„Много факти свидетелстват за нарастващата значимост в Европа на темата за транспортните връзки през България по Черно море в нейните исторически, геополитически, икономически и енергийни аспекти“, заяви той. Ето защо задава следните въпроси към ЕК, свързани с бъдещето на пристанище Варна:

1️. Смята ли ЕК, че изграждането на второ пристанище, което обслужва потока от контейнерни единици, е стратегически проект, предвид засиления обмен на стоки с Далечния Изток?

2. Какви са възможностите за финансиране на подобен проект от страна на ЕК?

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама