Три варианта за новата учебна година предложи МОН

16:58, 27 авг 20 25 2500 Шрифт:
Юлиан  Тодоров Редактор: Юлиан Тодоров

Българските ученици ще започнат учебната година присъствено. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на брифинг, който се състоя в дворa Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов", заради COVID-19. Министър Вълчев бе придружен от зам. кмета на София по направление “Култура, образование, спорт и младежки дейности” доц. д-р Тодор Чобанов, предаде bTV.

Децата с хронични заболявания ще имат възможност при желание да изберат онлайн форма на обучение. Подготвя се вариант и за дистанционно обучение. Списъкът със заболявания, при които децата ще учат от вкъщи можете да видите тук.

Просветният министър предположи, че пандемичната обстановка ще продължи поне още 10-12 месеца. Той обясни, че в различните държави се прилагат две стратегии за старт на учебната година.

Първата форма е хибридна. При нея има разделяне на класовете и редуване за присъствена форма и онлайн обучение.

Ние се отказахме от тази стратегия, защото е трудно приложима и изисква два пъти повече преподаватели и класни стаи, нямаме толкова класни стаи, няма да бъде удобно и за родителите“, уточни Вълчев.

Втората е форма е с превключване, като при нея от присъствена форма да се преминава в онлайн обучение при висока заболеваемост. Именно тази стратегия избира и страната ни да приложи, за да не се губи учебно време. Вълчев уточни, че образователната система е подготвена за този вариант.

Разговаряли сме с министъра на здравеопазването, най-вероятно ще имаме прагови стойности спрямо броя жители, при които ще се обявява влошена епидемична ситуация и съответно системата ще трябва да превключи на обучение в електронна среда“, каза просветният министър.

Просветното министерство е изготвило Стратегия за намаляване на епидемичното взаимодействие. Вълчев обясни, че тя трудно ще се приложи във всички училища, но целта ще бъде да се ограничи контактът между учениците от различните паралелки. Учителите, които посещават различни паралелки, задължително трябва да носят маски.

Всяка седмица родителите ще се уведомяват за епидемичната обстановка в училищата.

Ако оставим училищата затворени, рискуваме да има повече негативни последствия върху децата, отколкото може да причини пандемията от COVID-19“, коментира Вълчев.

При съмнение, че някое дете е заразено с COVID-19, то ще бъде отделяно своевременно, а родителите – уведомявани. Те ще трябва да го заведат на лекар.

Ако се потвърди, че е заразено – Районната здравна инспекция ще бъде уведомена, а класът - карантиниран. Ако член на семейството е с положителен тест, ученикът ще преминава в онлайн форма на обучение.

Образователният министър беше категоричен, че ако се наложи преминаване в електронна среда – на учениците ще се пишат отсъствия и оценки.

За целта ще бъде променена нормативната уредба, за да се обхванат ситуациите със синхронно и асинхронно обучение.

Отсъствията са важни, за да имат учителите инструмент, с който да мотивират учениците да се включат ефективно в образователния процес“, каза Вълчев.

МОН разработват стратегия за дистанционна форма на обучение. Тя ще се прилага в около 15-20 училища, които ще се превърнат в центрове. От там ще се провеждат занятия за сборни класове от цялата страна.

Маските в класните стаи няма да са задължителни

Един такъв център може да обхване ученици от много училища и повече от една област. До края на септември ще можем да започнем с това обучение. Трябва да проучим колко ученици желаят. Чухме от родителите, че голяма част от учениците ще предпочетат дистанционната форма“, уточни Вълчев.

По думите на просветния министър около 15% от родителите биха избрали тази форма. Тя ще бъде възможна само за учениците от V до XII клас.

Представители на съвета на децата към ДАЗД одобриха промените на министерството в отворено писмо.

Според тях ученето в изцяло дистанционна форма крие рискове, свързани с качеството на усвояване на материала. По отношение на обема и начина на преподаване децата споделиха, че имат нужда от повече практически упражнения, а не от „суха теория“ и обърнаха внимание, че е важно учителите да създават екипност между учениците по време на час.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама