Topnovini.bg полетя на борда на медицински хеликоптер

16:32, 30 май 17 25 1770 Шрифт:
Автор: Антоан Николов

Репортер на Topnovini.bg полетя на борда на медицински хеликоптер "Agusta А109К2". От площадката на въздушната линейка, която се намира в района на УМБАЛ „Св. Анна", бе демонстриран полет от София до Витоша и обратно за въздушното спасяване.

Специално оборудваният хеликоптер на авиокомпания "Хели Ер" позволява незабавното транспортиране на пострадали лица, медицински екипи, органи и лекарства в случаите на тежки инциденти. Услугата се нарича HEMS (Helicopter Emergency Medical Service).

Спасителят Виктор Варошкин разказа пред нашата медия, че с този хеликоптер той е участвал в над 10 реални спасителни операции и множество тренировъчни полети. "Имали сме зимни операции в Рила и Пирин. Изобщо в най-трудните места на България. Младият спасител споделя, че работата му е доста сложна, защото се обединяват два клона на човешкото познание - авиацията и медицината. 

 Виктор Варошкин - спасител. Снимка: Topnovini.bg

"Авиационното си обучение получих в Словакия. Тям бяхме закачени за техните въздушни части. Целият период на обучение беше доста суров и казармен. Медицинската си част от обучението си получих в частен колеж", споделя Варошник. Той обаче с доста голяма тъга добавя: "За съжаление екипите, които ни обучаваха, в две последователни мисии, загинаха".

Последната мисия, в която младият спасител е участвал, е била изключително сложна. "Случи се в района на Мальовишки дял и Еленин връх - намерихме тежко пострадал мъж след падане в един много стръмен улей. С множество травми. Операцията чисто технически беше много сложна, тъй като хеликоптерът трябваше да влезне между отвесни скали. Носещият винт беше на няколко метра от скалите. Имаше силна турбуленция. Мисията беше наистина изключително рискова. Ние се справихме, но за съжаление пострадалият почина". 

Този хеликоптер обаче е спасявал множество животи. Спешната помощ е най-ефективна в рамките на първия час от нараняването. Тогава шансовете за оцеляване и по-добро възстановяване са най-големи. 

"Ако не беше хеликоптерът, времевата разлика щеше да е наистина брутална. Ние може да стигнем до пострадал човек, който се намира в труднодостъпни планински райони, за 15-20 минути. Докато на наземните екипи ще им трябва поне 4 часа само да стигнат до пострадалия. Ако трябва с въжени системи да го извличат, това отнема още страшно много време. Да не говорим за спускането към цивилизацията с носилки. Докато аз в рамките на 8 минути бях спуснат (за случая на Еленин връх), бях подготвил пострадалия и ме вдигнаха", разказва Варошкин. 

"Именно в една такава операция се разбира колко незаменим е този продукт, тъй като времето за реакция е от съществено значение", казва още спасителят. 

Снимка: Topnovini.bg

Хеликоптерът разполага на борда със система за пациентски мониторинг и кардиостимулация Corpuls 3, комбинираща 12-канално ЕКГ, бифазисна дефибрилация в ръчен и автоматичен режим, капнограф, екстракорпурален пейсър, адхезивни електроди. Уредът измерва неинвазивно кръвно налягане, сатурация и периферен пулс, температура на 2 канала. Данните се записват и могат да се принтират на 6-канален принтер, като дори от въздуха могат да се изпращат в съответната болница.

Въздушната линейка дава възможност за оказване на медицинска помощ и стабилизиране на пострадалия на мястото на инцидента още при пристигането на хеликоптера. Това е важен фактор за намаляване на смъртността при транспортиране на ранени при пътнотранспортни произшествия. 

Екипажът се състои от трима души - пилот, спасител и техническо лице (оператор на лебедката).


Веселин Манолов - оператор на хеликоптера. Снимка: Topnovini.bg

Операторът на хеликоптера Веселин Манолов от своя страна разказа, че този вид машината може да развие скорост до 280-290 км/ч с продължителност на полета до 2 часа. Хеликоптерът осъществява спасителни мисии на височина до 5000 м. Разходът на гориво е около 300 л. на час. 

"Спокойно може да отидем до морето да свършим работа и да се върнем". 

Той споделя, че все пак този модел е пригоден по-скоро да покрива близък район или местност. "Откакто сме в София го ползваме за мисии основно във Витоша и Рила."

Репортерът на Topnovini.bg Антоан Николов в полет над София. Снимка: Topnovini.bg

Допълнително на хеликоптера са инсталирани транспортер вентилатор и аспиратор на Weinmann, амбулаторна чанта и кислородна инсталация и бутилки. Оборудван е също така със специална носилка и външна лебедка за извеждане на пострадали от трудно достъпни местности.

 

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама