Стефан Янев: Нередностите в МО са в резултат на неефективно управление

15:48, 23 фев 17 / Политика 25 497 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Повечето от констатираните нередности, поне моето впечатление е такова, са в резултат на неефективно управление и липсата на достатъчно компетентност и експертиза в предишното политическо ръководство. Това каза служебният вицепремиер и министър на отбраната Стефан Янев, БГНЕС.

На практика проблемите, които има в администрацията и грешките й, Янев ги отдава до голяма степен на това, че е била скъсана връзката между политическото ръководство и военната експертиза. Администрацията е била поставена в условията на някакъв вакуум – управленски. В момента се опитват да премахнат този стрес.

„Имаме разбирателство, имаме огромна необходимост да възстановим доверието и авторитета на военната експертиза. Това ни е задачата на този етап“, заяви Янев.

Той даде пресконференция по актуални въпроси и на нея отново посочи цифрите след анализа на обществените поръчки в МО. Проверени са над 100 поръчки, не са реализирани над 30. От останалите 82, проблемните са около 45. По 9 от тези процедури са установени индикатори, с които да се занимава прокуратурата, други 36 са предадени на Агенцията за държавна финансова инспекция и се чака тяхното произнасяне. Констатирано е късно утвърждаване на Годишния план за обществени поръчки и многократно коригиране на Единния поименен списък на обектите за строителство и строителни услуги, а това създало предпоставки за забавено стартиране на някои обществени поръчки в МО. Сред примерите, които даде за това е поръчка за предмет доставка на хранителни продукти и напитки. От август 2015г. досега пък са доставяни храни и напитки за определи структури от МО без обществена поръчка. През 2016г. са сключени 4 договора за доставка и купуване на акумулатори.

Извън този доклад МО проверява или в бъдеще ще проверява сключен договор с независима частна социологическа агенция за представително проучване на обществените нагласи към армията. Не е представен крайният резултат от това проучване. Друг договор е сключен с частна фирма за консултантска услуги за подбор на човешките ресурси и промяна на устройствения правилник на МО.

Политическото ръководство сме в дълг към системата, която е недофинансирана в последните години. Може би е време да се каже, че "сме на ръба". Според Янев обществото и в частност политическата класа са в дълг към българската армия. Защото средата на сигурност е коренно променена.

Стефан Янев отново потвърди приоритета си за повишаване на социалния статус на военните и каза, че търсят някакви резерви.

В началото на брифинга той отправи най-общо предупреждение да се внимава с публичното говорене по темите свързани с националната сигурност и отбрана и с НАТО, от гледна точка на това, че понякога сме на ръба на класифицираната информация.

Той говори за съвместната охрана на българското въздушно пространство – на нашите ВВС и с друга страна от НАТО. Сегашният военен министър каза, че темата концептуално е намерила развитие в края на 2015 г. чрез подготовката на концепция за съвместна охрана на въздушното ни пространство. Тя е финализирана през февруари миналата година и изпратена в НАТО, след като е преминала през Съвета по отбрана, одобрена от тогавашния военен министър Николай Ненчев.

„Тази концепция е дълбоко погрешна в един аспект и той е финансовият. В нейните предвиждания за съвместна дейност оперативните дейности, които се предвиждат са нормални. Във финансовата част на концепцията обаче е заложена грешна философия. А това е философията, взаимствана от практиката на НАТО в осъществяване на задачата „еър полисинг“ на Балтийските държави“, посочи Янев. Те нямат собствена авиация и небето им се пази от други страни. В последствие, когато България тръгва да преговаря с Полша, зам.-министърът на отбраната Димитър Кюмюрджиев изпраща същата концепция. „И когато представители на полските ВВС пристигат в България на предварителни разговори по изпълнението на тази концепция, те директно си поставят въпроса и те са прави. Нашите командири са изненадани и ние разбираме, че нямаме тези пари, ние всъщност си знаем. На практика от този момент нататък започват идеите как да се реши този въпрос”, каза военният министър.

Янев посочи какво е направено под неговото ръководство като това, че поставил и задача на съответните структури да търсят решение как да се денонсира финансовата част - елегантно, макар документът да е внесен пред съюзниците.

А иначе е предвидено лятото у нас за съвместна охрана да има и ВВС от Италия. Тази мисия ще е по подобие на тази от лятото на миналата година с ВВС на САЩ. Тогава американски съвместно с нашите пилоти охраняваха въздушното пространство. Цялата мисия продължи около една седмица в рамките на двустранно учение и ние не сме плащали.

Янев очерта сериозната картина за състоянието на изтребителната ни авиация.

„Липсата на изправна техника ни притиска до една друга стена. Това е стената на безопасност на полетите. Българските летци, които изпълняват ежедневно тази задача по охрана на въздушното пространство летят при много нисък стандарт“, каза Янев. Стандартът за пилот на НАТО е 180 часа, някакъв разумен стандарт е поддържано през годините от порядъка на 40, и над 40 часа. „В момента е доста по-ниско. И в момента разчитаме на техния професионализъм и – да го кажем честно – на късмет. За съжаление нещата са много сериозни“, заяви Янев.

Министърът на отбрана обаче не каза колко са изправните самолети в момента. „Необходимата бройка е такава, която осигурява изпълнението на задачата, осигурява и бойната подготовка на летците. Имаме необходимата бройка, критична маса от изправни самолети в момента имаме. Води се и бойна подготовка, изпълнява се и задачата“, заяви той.

През октомври миналата година, когато стана ясно, че България ще сключи договор чрез пряко договаряне на двигатели, тогавашният министър на отбраната Николай Ненчев каза, че няма снования за безпокойство относно това дали бихме могли сами да продължим да изпълняваме мисията по охрана на въздушното ни пространство. Той изнесе данни, според които за месец октомври България разполага с 4 самолета МиГ 29, които са бойно дежурство, общо 9 изправни. Цифрите са същите до март, когато един от самолетите ще бъде с изчерпан ресурс, така ще останат 8. Април ще са 7.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама