Концесията на летище “София” ще го направи неконкурентноспособно, опасяват се граждани

20:21, 26 май 16 25 471 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Предстоящата концесия на летище “София” може да направи най-голямата аерогара у нас неконкурентноспособна и да доведе до още множество проблеми. Това сигнализират в отворено писмо до медиите от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. Те настояват да бъде публикувано пълното задание за процедурата за концесия, както и пълната документация.

Концесионирането на летище “София” предвещава нарастване на летищните такси, пишат още те, като припомнят, че преди дни от нискотарифната авиокомпания “Райънеър” изразиха опасения от същата възможност.

“Считаме, че процедурата е под съмнение за прозрачност и законосъобразност, тъй като банкови сметки на дружеството на обща стойност 52 484 000 лв. са запорирани към 31.12.2015 г. Това става ясно от проверка в търговския регистър и Годишния финансов отчет на дружеството за миналата година”, казват още от инициативата.



“Оказва се неясен и казусът с летището в Балчик, което би трябвало да е прехвърлено като актив към Летище “София” още от 2011 г., но столичното летище вече 5 години не е влязло в реално владение на новия си актив. Не е ясна съдбата и на дългосрочните вземания като например останалите във фалиралата КТБ над 27 млн. лв., както и на още 24 млн. лв. дължими от Министерството на траспорта. Не е ясна съдбата на дълговете на България Ер към летището”, посочват те.

И питат: "Дали фактът, че летището е обявено за концесия при всички описани проблеми, означава, че е решено да бъде дадено на конкретни „инвеститори” на всяка цена, включително при абсолютно неясна процедура, движеща се по ръба на закона?". Преди дни председателят на ДСБ Радан Кънев заяви, че името на концесионерът е вече известно: "Фрапорт", в която участие има ТИМ - собственик и на превозвача "България Ер".

"Друг много важен аспект на казуса е, че до момента никой не обърна внимание на държавните и общински инвестиции в аерогарата, които по базисни сметки са над 800 млн. лв.", казват още от инициативата.



В тях се включват разширението на Терминал 1 и изграждането на Терминал 2 с държавно гарантирани заеми, които още се изплащат и чиито последни вноски не е ясно дали ще бъдат прехвърлени на концесионера. Не на последно място трябва да се отбележи и изградената с помощта на еврофинансиране метро линия до Терминал 2.

"Друг сериозен проблем са бъдещите инвестиции в летището и как концесионирането ще се отрази на възможностите за кандидатстване за еврофинансиране, включително за задължителната според Бялата книга на транспорта „директна, за предпочитане високоскоростна железопътна линия, която трябва да бъде изградена точно към момента на приключване на концесията през 2051 г. Концесията за подобен срок (35 години) предопределя бъдещето на сектора много след приключването на мандата на министъра на транспорта Ивайло Московски и кабинета Борисов и без никой да е питал българските граждани, посочват те.

И предлагат: По-логично изглежда, ако общината и държавата искат развитие на сектора, да бъдат разгледни вариантите за второ летище на София в Божурище или Доброславци (щом въздушният трафик се очаква да продължава да нараства). Земята може да бъде предоставена на концесия при облекчени условия за инвестиция „на зелено”. Така ще се създадат още по-благоприятни условия за въздушния транспорт (летището в Божурище, което бе съсипано, въпреки че е обявено за паметник на културата, има съществуваща писта и жп връзка)".

Не на последно място от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт алармират, че идеята на министър Московски част от приходите от концесията да отидат за погасяване на дълговете на БДЖ не е посочена в нито един стратегически документ. В момента тече процедура по създаване на транспортна стратегия на страната до 2030 г.

"Тази процедура не е определена като цел и в новата Оперативна програма Транспорт 2014 – 2020 г. Интересно е дали МТИТС действително ще изпрати до ЕК писмо, обвързващо концесията на летището с дълговете на БДЖ, признавайки че средства за железницата няма и тя не е приоритет на правителството?", питат те.

"Дали всичко описано до тук е доказателство за непоследователност и липса на прозрачност или пък за последователно водена грешна/неправилна политика. От друга страна отново остава скрита истината защо са натрупани дълговете на БДЖ и че Железницата не е виновна сама по себе си за лошото управление на мениджърите, назначавани от министъра на транспорта, както и за взетите кредити основно за влаковете Сименс без държавна гаранция с пълната яснота, че те няма да могат да бъдат изплатени", казват още от инициативата.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама