Лилка Колева: Центърът за майчино и детско здраве в Сливен – място за всеки родител
11:24, 12 апр 16
25
2111
Шрифт:
Центърът съществува в Сливен от месец април 2014 година, поясни в интервю за Сливен Topnovni.bg Лилка Колева – ръководител на Центъра и обобщи работата на Центъра:
В началото започнахме с въвеждащо обучение с медицинските сестри и акушерки. Реално активната ни дейност е от края на месец юни 2014 година. Центърът за майчино и детско здраве е организиран на областно ниво. Централният офис е в Сливен. Имаме изнесени работни места в трите общини – Котел, Твърдица и Нова Загора. В момента в Центъра работят общо 16 мед.сестри и акушерки, един социален работник, здравен медиатор, един технически сътрудник и ръководител. Основната цел на Центъра за майчино и детско здраве е подобряване на здравето и насърчаване развитието на децата в най-ранна възраст – от раждането до 3 години. Основната стратегия на Центъра са домашните посещения. Патронажните сестри и акушерки правят тези посещения в домовете на семействата още от бременността на майката, при раждането на бебето и до навършване на 3 годинки. Посещенията се случват след предварителна уговорка и планиране със семейството. Нашите целеви групи са всички бременни и родилки, новородени и деца до 3-годишна възраст, като грижите са съобразени с потребностите на семействата. Семействата в неравностойно положение получават най-интензивна подкрепа.
Центърът работи по одобрена от Министерството на здравеопазването методика. Имаме три пакета на подкрепа на семействата – универсален, допълнителен и екстра пакет.
Универсалният пакет е за семейства, при които детето е здраво и се развива нормално и не са налице някакви специфични потребности. Посещенията са по-чести през първата годинка – 4 на брой, и по едно до 2 и до 3 годинки на детето. Общо шест посещения за целия период.
Допълнителният пакет се прилага при семейства, при които има някакъв вид затруднения - в условията или в отглеждането, напр. при затруднения на майката с кърменето, сънят или възпитанието на детето. Там посещенията са повече – до преодоляване на затруднението.
При екстра пакета има чести посещения, като броят и честотата им се определят от конкретните потребности на семейството и детето. Това могат да бъдат здравно-неосигурени бременни жени, деца, които се отглеждат в лоши битови условия, непълнолетни майки, деца с увреждания и др.
Как семействата се свързват с вас?
В началото на дейността активно издирвахме семействата, които влизат в нашите целеви групи. Осъществихме връзка с Детско отделение и Родилно отделение на МБАЛ "Д-р Иван Селимински", Родилните отделения на САГБАЛ „Ева”, на МБАЛ „Х.Димитър”, както и с АГ – специалистите, които проследяват бременността и с общопрактикуващите лекари, които ги насочват пациентите към нас.
Като всяко начало и ние срещахме затруднение с набирането на потребители, защото е нова услуга. Тя не е чисто медицинска, а е медико-социална услуга. При нашите посещения правим оценка на потребностите на семейството. Наблюдаваме средата за отглеждане на децата и ако забележим някакви проблеми, свързани със здравето и развитието на детето, правим връзка с общопрактикуващите лекари и педиатри, както и различни услуги на територията на населеното.
Специалистите, с които работите?
Имаме към екипа педиатър, който прави супервизии на екипа, когато имат нужда от консултация. Чрез него не се осъществяват прегледи на деца.
Имаме сключени договори с АГ-специалисти. Това са д-р Симитчиева и д-р Гугова в Сливен, д-р Кавръков в Нова Загора, д-р Янева в Твърдица. С тези специалисти имаме договори за обслужване на неосигурените бременни. Това е другата посока, в която работим. Неосигурените бременни имат право на един преглед по Наредба 26, която е на министерството на здравеопазването. Ние допълнително осигуряваме по още един преглед при специалиста, за да има повече наблюдения за бременността.
Какво се прави за повишаване квалификацията на хората, които работят в Центъра?
В началото имахме въвеждащо обучение, което беше проведено с преподаватели от Медицински университет Варна . Допълнително имаме надграждащи обучения от психиатри и педиатри, които се осигуряват от различни експерти и организации, с подкрепата на УНИЦЕФ.
Целият персонал премина през специално обучение от д-р Анета Попиванова, председател на Националната асоциация „Подкрепа за кърмене“, за което имаме и издадени сертификати.
Формите на работа ви - консултации на място или по домовете?
Нашата дейност се осъществява предимно по домовете. Правили сме и изключения, като и в офиса сме консултирали родители, но не е практика. Правили сме при нас консултации, когато са ни гостували специалисти – за деца с увреждания.
Провеждаме групови срещи за родители по предварително уговорена тема или по желание на майките, където често каним различни специалисти. Има интерес от страна на родителите, посещават се, питат, обменят информация – родителите имат огромна нужда да споделят и да получават подкрепа в отглеждането на децата. Правим отделни групови срещи и в квартал „Надежда”, с майките от ромски произход. Провеждаме ги в новооткритата от Община Сливен Младежка и детска зона.
Какво е работното време на Центъра?
Работим от 8.30 часа до 17 часа. Понякога, според желанията на родителите се налага да се правят посещения и извън работно време. Понякога се налага, защото е важен момент и подкрепа за майката, потърсила нашата консултация.
Работата извън Сливен?
В Нова Загора е създадена изключително добра връзка между двете патронажни сестри и общопрактикуващите лекари и социалните служби на територията на общината. Доста са натоварени, защото общината е голяма – с 33 села. Имат много потребители, които все повече се увеличават.
В Твърдица имаме две патронажни сестри. Там населените места са по-малко. Но там е налице висока ранната раждаемост. Обхванати са всички села и град Шивачево. Там работим изключително добре с д-р Янева, която е единствения АГ-специалист в общината.
В Котел имаме една сестра и там положението е малко по-трудно е. Тя е на половин работен ден към нас, защото основно е ангажирана към болницата в Котел. Срещаме трудности с кадрите. АГ-специалистът не пожела да сключи договор с нас.
Увеличават ли се потребителите, с които работите?
Определено е така. Все повече майки започнаха да се самозаявяват, което за нас е успех. В началото получаваха информация от всички досега изброени институции, но когато вече майките сами ни търсят, успехът е по-голям.
Колко потребители са преминали през Центъра?
Според статистиката за 2015 година имаме общи посещения – 7 031. Обхванатите семейства са 2 524; здравно осигурени бременни жени – 215; здравно неосигурени – 311; обхванати деца – 2 725
Към този момент съотношението на ромски и български потребители е 60 % към 30 %.
Какъв призив ще отправите към тези, които все още се колебаят да ви потърсят?
Майките да не се притесняват. Това е нова услуга, която преди 2000-та година беше много добре развита в България. После премина в пакета на общопрактикуващия лекар и за младите майки тази услуга не е известна. Тя е непозната. Като сега е малко по-различна от преди.
Нека търсят нашата подкрепа, защото ние помагаме на общопрактикуващите лекари за важните неща при ранното развитие на децата – от раждането до 3 години. Ние не извършваме лечебни дейности – нашата работа е свързана с обучение на родителите, даване на насоки, демонстриране на грижи и подкрепа, включително да достъп до различни услуги на територията на областта. Първото нещо, което правим в работата си е да се уверим, че всяко дете има личен лекар и редовно посещава профилактични прегледи. Все пак децата не идват с инструкции за отглеждане, необходима е грижа и ние сме готови да изслушаме притесненията на майката, да обсъдим възможни решения и да помогнем.
Повече от девет месеца услугата в Центъра за майчини и детско здраве ползва Ирина Павлова от Сливен,която е майка на момченце - Християн на 1.4 год. Тя с възхищение и благодарност се отнася към работата и екипа.
„Започнах да ползвам услугите на Центъра, когато детето бе на 7 месеца. Синът ми е с доказана алергия и ме вълнуваха въпроси, свързани със захранването. Свързах се с Центъра и ме насочиха към специалист. Организираха посещение в дома ми, където се извърши консултацията. Информацията и съветите, които получих за захранването бяха изключително интересни и полезни за мен като млада майка”, каза още Ирина
„Доволна съм от патронажната сестра, към която се обърнах с въпроси за отглеждането, защото детето е по- особен случай. Ползвам консултациите , когато се организират с различни специалисти. Приканвам майките да търсят специализираната грижа и Центъра за майчино и детско здраве и да не се доверяват на форуми в социалните мрежи”, обяви младата майка.
Последни новини

Сливен ще участва на 41-то Международно туристическо изложение "Ваканция и СПА Експо 2025"
09:44, 06 мар 25 / Регионални новини
A1 e на четвърто място сред най-бързите мобилни мрежи в света според Ookla®
14:18, 05 мар 25 / А1
А1 посвещава "Оферти съкровище" на дамите с до 30% отстъпка на уреди за красота и лична грижа Philips
16:02, 04 мар 25 / А1
Добави коментар