Европейски изпълнители идват да работят в русенската опера

17:14, 28 мар 16 / Култура 25 413 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
От успешно турне във Франция се завърна Държавната опера в Русе, каза днес пред представители на медиите директорът й Найден Тодоров.

За пореден път русенският оперен театър работи успешно с френска фирма, която е избрала именно русенските изпълнители, въпреки предложенията, отправени от различни оперни театри в Източна Европа, с които са в конкуренция.

Маестро Тодоров обясни, че в момента всички се борят за признание, защото то им гарантира бъдещото оцеляване. Причината е, че предстоят решения, кой ще оперен театър ще съществува и кой не и това е тенденция в световен мащаб. Така тези, които са признати както от общствеността, така и от колегите си, имат по-големи шансове за оцеляване.

Турнето е успешно не само заради изключително положителния отклик на публиката, но и защото това е станало по време на международния фестивал Мартенски музикални дни, който е най-големият акцент за операта през годината, обясни маестро Тодоров.

Той поясни, че нещата са се получили с помощ от колеги им от плевенския хор и така трупата „се е разделил на две“, като едните са се представили достойно на фестивала, а другите във Франция, Белгия и Люксембург. Там те са заминали със заглавие, което не е представяно от доста време в Русе – операта „Бохеми“. След реакцията на публиката Найден Тодоров заяви, че трябва да я поставят и пред местните любители на оперното изкуство.

В тази връзка той коментира тяхната взискателност и притеснението, което артистите от Държавната опера в Русе изтиват винаги, когато трябва да се представят „у дома“. Това обаче ги е амбицирало винаги да дават най-доброто от себе си и когато отидат навън, публиката истински се радва на изпълнената музика, а те успяват винаги да я изненадат приятно с високото си ниво.

На това турне освен солисти от русенския театър, са участвали и такива от Италия, Франция и Украйна. След успеха на това турне, русенци са получили покана и за следващи такива.

Предстоящото трябва да бъде в Белгия след малко повече от три седмици, но сега са в изчакване, заради атентатите в Брюксел. Ако заминат, би трябвало да представят балетите „Лебедово езеро“ и „Жизел“ в Антверпен, Хаселт и Гент, както и един спектакъл в Люксенбург. Все още чакат становище от Министерството на културата, но очакват положителен отговор, тъй като през есента са тръгнали на турне във Франция само две седмици след атентатите от 13 ноември, а домакините са направили такава организация, че по нищо не е личал ужасът и масовата смърт, които са сполетели френскта столица малко по-рано.

В тази връзка маестро Тодоров коментира, че особената и важна роля на хората на културата е да се изправят срещу случващото се и да покажат, че животът продължава, бъдещето съществува за нас и Европа няма да спре да я има.

Според Найден Тодоров, хората на културата са пазителите на европейските ценности, защото тя е най-голямата от тях – не банките или икономиката. За пример той посочи Седмата симфония на Шостакович, писана по време на Ленинградската обсада и оперите на Верди, създадени при освобождението на Италия, както и Меса за мир от Ченкинс, във връзка със събитията в Косово, както и други подобни примери.

През есента русенският оперен театър отново готви гостуване във Франция, а утре пък е концертът им в НДК с примите на операта. Досега са се събирали тенори, като за пръв път това стана преди около 20 години. Тогава заедно на сцената излязоха Хосе Карерас, Пласидо Доминго и Лучано Павароти.

В тази връзка Найден Тодоров съобщи, че през януари той гостува в Германия, за да дирижира 5 италиански тенори. Досега обаче не са се събирали сопрани и затова са решили да си направят експеримент, който очакват да бъде успешен. Репетират с тях в зала Филхармония. Това са Мария Цветкова, която изпълни ролята на Катерина Измайлова в едноименната опера от Дмитрий Шостакович, Цветелина Малджанска – изкючително успешна певица, запомнена от публиката с концертите си с Хосе Карерас и Андреа Бочели. Любопитна подробност е, че тя е започнала кариерата си в Русенската опера. Има и две изключителни сопрани от Италия, макар че едната да не е от италиански произход – Алиса Зиновиева, която вече е участвала в два спектакъла на Русенската опера в НДК и е посрещана изключително ентусиазирано от софийската публика. Тя е солист на Миланската скала. Друг солист от там е Габриела Мориджи, един от най-ивестните сопрани в Италия.

След 3 седмици Държавната опера от дунавския град ще има нов спектакъл НДК – опрета „Бал с маски“ на 21 април. Найден Тодоров обясни, че когато правят спектакли в Двореца на културата, се стремят те да са зрелищни откъм визия и да доведат една или две звезди, познати на българската и международната публика.

Този път обаче те ще са цяло съзвездие – в малките роли ще бъдат солисти като Пламен Бейков и Мария Цветкова. Следват Алиса Зиновиева, Марио Маланини, Марцио Джоси, един от най-големите баритони на Миланската скала и една българска звезда, която много рядко се изявява в България – Марияна Пенчева.

През есента пък продължава поредицата „Класиката среща...“ След АББА, този път ще е „Пинк Флойд“. Първият такъв концерт ще бъде изнесен през лятото в Германия, а след това през есента ще го чуят и русенци.

Подготвят няколко предстоящи премиери – до края на годината ще представят две малки опери от по едно едйствие от Джакомо Пучини – единствената му комична „Джани Скики“, както и „Сестра Анджелика“. През еснта също така ще възстановят „Мадам Бътерфлай“, а през юни предстои камерното заглавие „Човешкият глас“ от Франсис Пуленк.

Друго, което съобщи директорът на русенската опера е, че във Виена е правено прослушване за нови членове на състава. Известен факт е, че българските музиканти бягат от страната, обикновено в посока запад, но пък има музиканти от Европа, които искат да дойдат да работят в Русе и то за български заплати. Мотивът им е, че искат да работят в театър на високо ниво, където могат да се развиват, какъвто е русенският.

Найден Тодоров поясни, че културата в цял свят в момента е в криза и повечето театри се съобразяват с нея, като свиват дейността си. В Русе засега успешно се борят с кризата и правят така, че хората, които идват тук, максимално да не я забелязват, обясни още Найден Тодоров.

В резултат на прослушването има вече избрани оркестранти – двама флейтисти, една арфистка и една тромбонистка. Избран е и кларинетист, но междувременно трупата се е попълнила с такъв и засега той е на изчакване. Арфистката е от Франция, тромбониста от САЩ, а флейтистите са от Италия. В момента има още двама италианци флейтисти, както и един обоист, които свирят в Русе от по-рано. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама